Trening adresowany jest do dzieci z:
- Zespołem Aspergera,
- wysokofunkcjonującym autyzmem
- ADHD
- zaburzonym zachowaniem
- trudnościami w relacjach społecznych o innym podłożu
Komponenty Treningu:
- komponent behawioralny – Trening Umiejętności Społecznych: motywowanie do treningu, mini instrukcja, modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer umiejętności
- komponent emocjonalny – Trening rozpoznawania, nazywania, identyfikowania emocji i kontroli złości: wyzwalacze, sygnały, reduktory, monity, samonagradzanie, zastosowanie umiejętności społecznej
- komponent poznawczy – Trening Wnioskowania Moralnego – nauka postrzegania świata w sposób bardziej adekwatny, uwzględniający perspektywę inną niż własna
Ćwiczone umiejętności dobieramy w zależności od zapotrzebowania grupy. Kwestionariusz diagnostyczne wypełniają na początku treningu rodzice i dzieci/młodzież.
Pracujemy według schematu:
- zdobywanie wiedzy – wiem, co trzeba zrobić
- nabywanie umiejętności – umiem to zrobić
- generalizacja umiejętności – to, co już umiem, wykorzystuje w codziennym życiu
Aby dane umiejętności zostały dobrze zgeneralizowane, rodzice i opiekunowie uczestników grupy, jako trenerzy transferu, dostają od nas wsparcie w postaci materiałów psychoedukacyjnych, które zawierają kroki i konkretne wskazówki, jak postępować w domu, aby wspierać ćwiczone umiejętności.