Niektóre symptomy wskazujące na występowanie Opóźnienia Neurorozwojowego łatwo mogą spostrzec rodzice, nauczyciele przedszkolni czy terapeuci, do których dzieci trafiają z powodu wyselekcjonowanych trudności (na przykład logopedzi).
Warto bliżej przyjrzeć się dziecku, które wykazuje poniższe trudności:
- zbyt wczesne chodzenie,
- brak lub nieprawidłowy wzorzec pełzania i/lub raczkowania,
- nadwrażliwości skórne,
- zła postawa (skoliozy, chodzenie na palcach, garbienie się, siadanie na nodze, siad „W”),
- choroba lokomocyjna,
- nieadekwatna reakcja na bodźce (światło, dźwięk, dotyk,),
- nieprawidłowa współpraca oczu,
- brak selekcji bodźców,
- zaburzenia uwagi,
- moczenie noce powyżej 5 roku życia (jeśli wykluczono przyczyny medyczne),
- problemy z przekraczaniem linii środka,
- nadmierne ślinienie,
- obniżona sprawność fizyczna (trudności z nauką pływania, z jazdą na rowerze),
- trudności z ortografią,
- problemy z pisaniem (zły uchwyt, obniżony lub zaburzony grafizm, wolne tempo),
- obniżona koordynacja wzrokowo – ruchowa,
- niechlujne jedzenie,
- wiotkie ciało,
- głowa opadająca na ławkę, dziecko podpiera głowę ręką,
- dziecko przestawia litery, słowa, liczby,
- nie potrafi usiedzieć przez dłuższy czas w miejscu, powstrzymać się od mówienia i wydawania odgłosów,
- wyłącza się w trakcie zajęć, pogrąża w myślach,
- nie potrafi zapamiętać prostych instrukcji,
- zaburzenia integracji sensorycznej,
- niepokoje, lęki, wycofanie w sytuacjach społecznych.
Jeśli obserwują Państwo u dziecka w/w zachowania, wówczas sugeruję wypełnienie kwestionariusza przesiewowego (LINK). Jeśli otrzymacie Państwo wysoki wynik w arkuszu przesiewowym, zalecam wykonanie pełnej neurorozwojowej diagnozy dziecka przy pomocy baterii testów INPP, a na jej podstawie opracowanie szczegółowego programu indywidualnej terapii.