Niektóre symptomy wskazujące na występowanie Opóźnienia Neurorozwojowego łatwo mogą spostrzec rodzice, nauczyciele przedszkolni czy terapeuci, do których dzieci trafiają z powodu wyselekcjonowanych trudności (na przykład logopedzi).

Warto bliżej przyjrzeć się dziecku, które wykazuje poniższe trudności:

  • zbyt wczesne chodzenie,
  • brak lub nieprawidłowy wzorzec pełzania i/lub raczkowania,
  • nadwrażliwości skórne,
  • zła postawa (skoliozy, chodzenie na palcach, garbienie się, siadanie na nodze, siad „W”),
  • choroba lokomocyjna,
  • nieadekwatna reakcja na bodźce (światło, dźwięk, dotyk,),
  • nieprawidłowa współpraca oczu,
  • brak selekcji bodźców,
  • zaburzenia uwagi,
  • moczenie noce powyżej 5 roku życia (jeśli wykluczono przyczyny medyczne),
  • problemy z przekraczaniem linii środka,
  • nadmierne ślinienie,
  • obniżona sprawność fizyczna (trudności z nauką pływania, z jazdą na rowerze),
  • trudności z ortografią,
  • problemy z pisaniem (zły uchwyt, obniżony lub zaburzony grafizm, wolne tempo),
  • obniżona koordynacja wzrokowo – ruchowa,
  • niechlujne jedzenie,
  • wiotkie ciało,
  • głowa opadająca na ławkę, dziecko podpiera głowę ręką,
  • dziecko przestawia litery, słowa, liczby,
  • nie potrafi usiedzieć przez dłuższy czas w miejscu, powstrzymać się od mówienia i wydawania odgłosów,
  • wyłącza się w trakcie zajęć, pogrąża w myślach,
  • nie potrafi zapamiętać prostych instrukcji,
  • zaburzenia integracji sensorycznej,
  • niepokoje, lęki, wycofanie w sytuacjach społecznych.

Jeśli obserwują Państwo u dziecka w/w zachowania, wówczas sugeruję wypełnienie kwestionariusza przesiewowego (LINK). Jeśli otrzymacie Państwo wysoki wynik w arkuszu przesiewowym, zalecam wykonanie pełnej neurorozwojowej diagnozy dziecka przy pomocy baterii testów INPP, a na jej podstawie opracowanie szczegółowego programu indywidualnej terapii.

facebook