Czy twoje dziecko często zatyka uszy rękami, chcąc odciąć się od nieprzyjemnych dla siebie dźwięków, które Tobie wydają się być zupełnie normalne? Unika głośnych miejsc, a jeśli już musi w takich przebywać, jest ogromnie wyczerpane?

 

Czy głośne zjawiska pogodowe, na przykład deszcz czy wiatr, nie wspominając o burzy, wywołują w nim lęk? Czy kiedy Tobie wydaje się, że jest cicho, Twoje dziecko słyszy tykanie zegara na ścianie, szuranie krzesłem przez sąsiada na górze, kartkowanie książki przez siostrę w drugim pokoju? Czy Twoje dziecko zachowuje się jakby było na nieustannej „czujce”, wsłuchując się w dźwięki z otoczenia? A może często pomrukuje, wokalizuje i samo generuje różne dźwięki, w tym głośne krzyki (nad tymi dźwiękami w końcu ma kontrolę)? Prawdopodobnie towarzyszą temu trudności z koncentracją uwagi i problemy z zapamiętywaniem tego co słyszy? Być może również Twoje dziecko ma problemy ze snem; śpi płytko i niespokojnie lub wybudza się ze snu z płaczem lub krzykiem?

To wszystko mogą być bezpośrednie i pośrednie objawy nadwrażliwości słuchowej, która bardzo utrudnia normalne funkcjonowanie i często ma bardzo niekorzystny wpływ na relacje społeczne.

Specjalistycznym sposobem zmniejszania/likwidowania nadwrażliwości słuchowych jest Indywidualna Stymulacja Słuchu metodą Johansena. Ważne jest jednak przy tym przestrzeganie pewnych zasad w codziennym życiu z osobami cierpiącymi na nadwrażliwości słuchowe, które poprawią komfort ich życia i uczynią otaczające środowisko bardziej przyjaznym akustycznie.

WSKAZÓWKI:

- nie zaskakuj dziecka, uprzedzaj je o możliwości wystąpienia hałasu;

- mów spokojnie, nie krzycz;

- zadbaj o przestrzeń, w której dźwięki nie będą się „odbijały” od ścian (dywan na podłodze, zasłony w oknach);

- stosuj odczulanie dźwiękami naturalnymi (wycieczki do lasu, nad morze) oraz dźwiękami specjalnymi (np. nagrania dźwięków przyrody);

- baw się z dzieckiem w zabawy dźwiękowe – np. Bim Bom, Co to? Kto to?, Świat dźwięków, memo dźwiękowe;

- baw się z dzieckiem w wyszukiwanie dźwięków z otoczenia (przy okazji ćwiczycie również słuchową pamięć sekwencyjną);

- podczas zabaw ruchowych z dzieckiem, staraj się włączać elementy dźwiękowe, takie jak muzyka odtwarzana oraz instrumenty „żywe” o różnym natężeniu - w ten sposób dziecko oswaja się z takimi dźwiękami;

- w klasie szkolnej dziecko powinno pracować w małych grupach, z dala od okna;

- szczególnie podczas odrabiania lekcji czy nauki, redukuj akustyczne bodźce rozpraszające (tv, radio, wentylator, odkurzacz itp.);

- kiedy planujecie wyjście w miejsce „głośne”, zaproponuj dziecku słuchawki wygłuszające dźwięki (cena ok 70 zł), raczej unikajcie zatyczek do uszu.

Wspomniane powyżej sposoby ułatwią twojemu dziecku codzienne funkcjonowanie, ale nie łagodzą nadwrażliwości słuchowej, lecz polegają wyłącznie na osłabianiu siły odczuwanych bodźców. Indywidualna Stymulacja Słuchu metodą Johansena pozwala znacząco zmniejszyć lub wręcz całkowicie wyeliminować ten problem – profesjonalnie prowadzona stymulacja z czasem pozwala dziecku funkcjonować bez przeszkód i ograniczeń nawet w głośnym otoczeniu, które dziś może być dla niego nie do zniesienia.

                                                            

Arnika Bytner-Siwek – diagnosta, terapeuta

facebook